Nieuwsgierig geworden naar ons eerste thema?
ETEN! Wij houden van heerlijk eten en alles wat daarmee te maken heeft: de gerechten en de dranken, het servies, het bestek en natuurlijk ook hoe je het eten zélf maakt! We hebben de themanaam gedoopt tot het woord dat voor ons gelijk staat aan het vullen van je buik met goed voedsel: ‘Nom nom nom‘. Bij de beleving Nom nom nom is het middelpunt eten.
We diepen uit wat de gedachten en gevoelens zijn die met eten meekomen: Wat doet eten met je behalve het vullen van je buik?
We hebben een selectie gemaakt van kunstenaars en designers, die voor ons eten tot een hoogtepunt brengen. Ook hebben we boeken uitgekozen, waarvan je gegarandeerd gaat watertanden!
Wil je meer weten over eten, kom dan langs en ervaar wat eten met je doet!
Kunst
Hannelore Houdijk (1975)
MA in Fine Arts, Dutch Art Institute Enschede
BA Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost Breda
Hannelore Houdijk maakt realistische, kleurrijke en eigentijdse schilderijen. Naast haar grote voorkeur voor klassieke stillevens is ze ook een portretspecialiste.
Joel Blanco (1991) – Donut
MA in Arts. Contextual Design, Design Academy Eindhoven
BA in Product Design, specialisatie in Home Design, instituto Europeo di Design, Madrid
Joel Blanco dwingt ons met zijn werk na te denken over het leven. Nemen we het leven niet te serieus? En hoe belangrijk zijn bepaalde dingen als we kijken naar het grotere geheel? Hij toont ons de waarde van tijdelijk plezier in tegenstelling tot de waarde van eeuwige waarheden en wijsheden. Zijn immens grote donuts laten ons zien dat alles in het leven afhankelijk is van haar context. Zonder de context is er geen gat en zonder het gat is er geen context. Joel Blanco geeft aan dat je geen kunstkenner hoeft te zijn om zijn werk te waarderen. Je kan zijn werk waarderen om de dieper liggende betekenis, of omdat het een gigantische donut is, waar je op kan zitten.
Bianca Filius (1992) – Still lifes
BA in Fine Arts, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Bianca Filius wil met haar foto’s misleidende en verwarrende interpretaties van de werkelijkheid weergeven. Door haar werk op een niet-digitale manier te manipuleren zijn haar foto’s geen spiegel van de werkelijkheid, maar tonen ze juist nooit iets naar waarheid.
De kijkers worden zo vaak op het verkeerde been gezet. Ze worden aan het twijfelen gebracht of het foto’s of schilderijen zijn waar ze naar kijken, wat de gebruikte objecten zijn en of deze objecten echt bestaan. In haar serie “Still lifes” toont ze foto’s waarin stillevens uit de klassieke schilderkunst gekopieerd zijn. Doordat de stillevens bestaan uit beschilderde en soms geschilderde voorwerpen, waarop de penseelstreken nog duidelijk zichtbaar zijn, is het voor de kijkers gissen hoe het werk tot stand is gekomen.
Kira Fröse (1992)
BA in Fine Arts, Aki, ArtEZ Enschede
Kira Fröse maakt, gefascineerd door de schijnbare tegenstelling van stilstand en beweging, werk waarin deze tegenstelling lijkt te verdwijnen. Ze maakt gebruik van statische vormen die beweging uitstralen en licht en vloeiend lijken in tegenstelling tot de zwaarte van het gebruikte materiaal. Ze wil de kijkers verleiden tot het beleven van haar werken met hun eigen zintuigen en eigen verbeelding, met in hun onderbewuste de vormen uit de natuur en het dagelijks leven.